Trapondersteuning. Hoe werkt het?

Geplaatst in: Algemeen, Kopen, Onderdelen

Trapkrachtsensor vs rotatiesensor. Wat is het verschil?

We fietsen er dagelijks op, maar soms zonder in de gaten te hebben wat voor mooi stukje techniek een elektrische fiets is. Dit keer uitleg over trapondersteuning. Wat is nu het verschil tussen een rotatiesensor en een trapkrachtsensor en wat doen ze nu precies?

Trapondersteuning, hoe werkt dat?

Zoals het woord het al aangeeft is trapondersteuning niets meer dan het helpen/ondersteunen van het trappen op een fiets. Het ondersteunen terwijl je trapt gebeurt door een elektromotor. Deze motor zorgt er dan voor dat het trappen lichter aanvoelt en zorgt er voor dat je sneller accelereert. Wind tegen is nu geen probleem meer.   

Dit lijkt allemaal simpel, maar is best een gecompliceerd stukje techniek. Hieronder uitleg hoe die trapondersteuning werkt. Er zijn 2 belangrijke onderdelen in dit stuk techniek: de rotatiesensor en de trapkrachtsensor.

Trapondersteuning werkt doordat sensoren meten hoe snel je trappers rond gaan (d.m.v. een rotatiesensor) en hoeveel trapkracht je als fietser levert (d.m.v. een trapkrachtsensor). De gegevens die hierbij gemeten worden én het ingestelde ondersteuningsniveau (dit doe je via de display) resulteren in de hoeveelheid trapondersteuning die nodig is.

De rotatiesensor

De rotatiesensor zit aan je trapas bevestigd en meet daar de snelheid waarmee te trappers rondgaan. Het woord ‘rotatie’ zegt het eigenlijk al. De rotatiesensor meet door middel van magneetjes en sensor aan de binnenkant van de trapas hoe vaak de trappers rondgaan. Dit is de input voor de fietscomputer voor het eerste deel van de berekening. Wielrenners hebben vaak een vergelijkbaar systeem, maar dan noemt men het een cadanssensor. Deze meet bijvoorbeeld het aantal omwentelingen per minuut. 

Het inschakelen van de rotatiesensor gebeurt pas wanneer de fiets in beweging is. Maar hoe weet die sensor dat de fiets in beweging is? Dat doet die op basis van de rotatie. Als de trappers rond gaan, dan is de fiets in beweging. Super simpel toch? Klopt, maar dan zijn we er nog niet helemaal. Want wat zegt zo’n rotatie nu precies? Daarmee is het mogelijk om het aantal omwentelingen te meten. Voor de elektrische fiets is gaat men vaak uit van 60 tot 70 omwentelingen per minuut

Stel je trapt met 25 omwentelingen per minuut, dan krijg je dus extra ondersteuning, omdat de computer je naar 60-70 omwentelingen per minuut wil brengen. De kracht die geleverd wordt is minder gedoseerd dan wanneer er ook een trapkrachtsensor aanwezig is.  

Een rotatiesensor alleen kijkt dus niet naar de kracht die je op de trappers levert.

De trapkrachtsensor

De trapkracht wordt gemeten met een trapkrachtsensor. Deze sensor zit meestal bij het achterwiel tegen de ketting aan. Inmiddels zijn er al meerdere soorten trapkrachtsensor systemen op de markt. Waar het op neerkomt is dat deze sensor meet hoeveel kracht op of de trappers wordt gezet of op de ketting. Afhankelijk van de instelling op de display wordt de hoeveelheid ondersteunende kracht bepaald. Niet overbodig om te melden dat hoe groter de gevraagde trapondersteuning hoe meer energie er gevraagd wordt. Dit heeft natuurlijk invloed op de actieradius. 

  • ECO stand levert 40% ondersteuning
  • TOUR stand levert 100% ondersteuning
  • SPORT stand levert 170% ondersteuning
  • TURBO stand levert 250% ondersteuning
krachtsensor

Het is verstandig om je trapkrachtsensor regelmatig te kalibreren. Dit is eenvoudig zelf te doen. Kijk hiervoor in de handleiding of raadpleeg je fietsspecialist.

Fietservaring

Het gebruik van een trapkrachtsensor levert een meer natuurlijke fietservaring. Je moet het zien alsof je ineens veel sterkere benen hebt. Het ondersteunen gaat geleidelijk op met de kracht die je levert. Een trapkrachtsensor heeft nagenoeg geen vertraging.  

Het gebruik van alleen een rotatiesensor heeft als voordeel dat je met weinig inspanning wel volle ondersteuning krijgt. Doordat de rotatiesensor hier niet naar kijkt voelt het minder natuurlijk aan. Een rotatiesensor heeft over het algemeen ook een kleine vertraging. Dat kan even wennen zijn bij het afremmen. De ondersteuning stopt immers pas als je stopt met trappen. Doortrappen totdat je op de stopstreep staat en dan vol in de ankers is daarom geen goed idee.   

Kortom, het is een combinatie van rotatie en trapkracht wat je elektrische fiets zo lekker heuvel op of tegen de wind in laat fietsen. Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets, vraag dan even na welke sensoren er op de fiets zitten. 

Dit korte filmpje van Gazelle wordt het verschil eenvoudig uitgelegd.

Ook interessant voor jou:

Deel bericht
Volgen FerenczE:
Blogger, liefhebber van (elektrische) fietsen en vooral bezig met dingen waar ik energie van krijg. #staysave #stayhome
Laatste berichten van