Aanschaftips

Interessante tips voordat je een elektrische fiets aanschaft.


6 Tips voor de aanschaf van een elektrische fiets?

Een elektrische fiets schaf je niet zomaar aan. De prijs van een elektrische fiets ligt hoger dan van een gewone fiets en er zitten wat meer onderdelen aan die minder robuust zijn dan van een gewone fiets. Hieronder zijn een aantal tips opgesomd die je kunnen helpen bij de aanschaf van een elektrische fiets.

1. Heb je wel een elektrische fiets nodig?

Veel fietsers ploeteren voort op onnodig zwaar trappende fietsen. Te zachte banden, een rechtop houding, het zadel te laag en een Nexus 7-versnellingsnaaf maken een fietstocht zo uitdagend dat je denkt dringend aan een elektrische fiets toe te zijn. Scheelt het echt zoveel? Ja, een slechte fiets laat je 2 keer zo zwaar trappen als een lekker licht lopend fietsje. Een fietsverkoper zal je nooit een elektrische fiets afraden. Maar voordat je een elektrische fiets koopt, zou je eerst eens een stukje op een lekker licht lopende fiets moeten rijden.
Weet je zeker dat je een elektrische fiets wilt kopen? Probeer dan verschillende modellen. Als je voor het eerst met trapondersteuning rijdt, is elke elektrische fiets fantastisch. Maar probeer eens wat fietsen uit onder zware, realistische omstandigheden. Ga naar een testcentrum, huur eens voor een dag een elektrische fiets of probeer bijvoorbeeld voor een paar maanden een elektrische Swapfiets.

2. Hoeveel kost een elektrische fiets?

Elektrische fietsen zijn te koop vanaf ongeveer 1200 euro. Voor dat bedrag krijg je een fiets met een voorwielmotor en een rotatiesensor. Dat houdt in dat de motor gaat werken als je de pedalen ronddraait. Een simpel, goedkoop en beproefd systeem, maar wel met enige nadelen. Als de motor in de bocht aangaat, loopt je het risico dat je wiel wegglijdt en je ten val komt. Je moet echt de pedalen helemaal stil houden in de bocht, want anders geeft de rotatiesensor een seintje dat de motor moet gaan werken. Bij een fiets met een middenmotor (bij de trapas) en een krachtsensor loop je dat risico niet. Elektrische fietsen met een middenmotor zijn te koop vanaf zo’n 2500 euro.

3. Positie van de motor.

De motor van de elektrische fiets kan op verschillende plekken gemonteerd worden. De positie kan bepalend zijn voor de mogelijkheden voor het rijcomfort. Door een motor op de voornaaf wordt je fiets vooruit getrokken en dit is vaak erg wennen in het begin. De meeste vinden het prettig rijden, zodra je eraan gewend bent. Bij een motor op de achternaaf kan je geen naaf versnellingen meer op de fiets krijgen. Je krijgt dan een derailleurversnelling. Dit systeem moet wat vaker onderhouden worden dan een naafversnelling. Een motor aan de achterzijde is ideaal voor het fietsen van lange afstanden. Een ander alternatief is een middenmotor voor een natuurlijk gevoel tijdens het fietsen. Je merkt hierbij het minste verschil met een gewone fiets. De meeste kiezen dan ook voor een motor in het midden van de fiets. Lees hier meer over de voor- en nadelen van de positie van de motor.

4. Actieradius van de accu.

Bedenk vooraf hoe vaak je de elektrische fiets gaat gebruiken. Wil je de elektrische fiets gebruiken om elke dag naar het werk te gaan? Of wil je alleen af en toe een klein fietstochtje rond het huis maken? De actieradius bepaalt hoe lang de batterij meegaat, voordat deze weer opgeladen moet worden. Een accu met 300 Wattuur heeft een actieradius van 30 tot 40 km. Deze kan alleen beïnvloed worden als je bijvoorbeeld tegenwind hebt of je banden niet goed opgepompt zijn. Hou er dus rekening mee dat je in praktijk nooit de volledige actieradius haalt.

5. Losse of vaste accu.

Staat je fiets in een stalling zonder elektriciteit of waar elektriciteit moeilijk voorhanden is? Dan is het lastig om je accu op te laden. Het is slim om goed op te letten of je fiets een verwijderbare accu heeft. Bij sommige modellen is accu weggewerkt in het frame. Dat is heel mooi, maar je kan de accu er dan niet even uit halen. Deze zit vast. Bij de modellen met een accu onder de bagagedrager is het vaak wel mogelijk om deze eraf te halen. Je kan de accu dan gewoon in huis opladen. Let hier dus goed op als je geen elektriciteit in de stalling hebt. Als laatste zijn ook de mogelijkheden voor het vervangen van de accu groter wanneer je voor een “losse” accu kiest.

6. Wil je een naaf- of derailleurversnelling?

Zoals hierboven uitgelegd bepaalt de positie van de motor welk type versnelling je kan kiezen. Er zitten aan beide zowel voor als nadelen. Het voordeel van een naafversnelling is dat je in stilstand kan schakelen. Dat kan handig zijn als je vergeten bent terug te schakelen voor een stoplicht. Een naafversnelling heeft veel minder onderhoud nodig ten opzichte van een derailleurversnelling. Een derailleurversnelling schakelt weer sneller, geeft minder weerstand tijdens het schakelen en heeft over het algemeen meer versnellingen. Alleen een derailleurversnelling heeft meer onderhoud nodig.