Motor Elektrische fiets
Welke motor past bij mij?
Een veel gestelde vraag bij de aanschaf van een elektrische fiets is welke motor die moet hebben. Er zijn namelijk 3 soorten: Voorwielmotor, Middenmotor en Achterwielmotor. Voor een deel bepaald een soort motor de fietseigenschappen. De vraag is in hoeverre die dit bepaald. Een goede, van zichzelf stabiele fiets, bepaald dit toch ook?
Voorwielmotor
Voorwielmotoren zijn simpel, robuust en goedkoop. Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn daarom meestal goedkoper. En je kunt een voorwielmotor met alle versnellingssystemen combineren: naafversnelling, derailleurversnelling en zelfs een cardanasaandrijving. Nog een voordeel: je kunt in elke versnelling wegrijden. Hij begint te werken zodra je wegrijdt. Bij een middenmotor is de aandrijving verbonden met de trapas.
Dus als je zelf zwaar trapt, heeft de motor het ook zwaar. De voorwielmotor komt je meteen te hulp, in elke versnelling. Maar er zijn ook nadelen. In een bocht kan door de aandrijving het voorwiel sneller wegglijden. Of hierdoor het risico op valpartijen hoger is weten we niet. Maar gezien het aantal incidenten die we tegenkomen van valpartijen van e-bikes met voorwielmotor vermoeden we van wel. Door de motor is het voorwiel wat zwaar om op te tillen. Motoren met inwendige tandwieloverbrenging maken geluid. De voorband is lastig te wisselen. En een voorwielaandrijving is lastig te combineren met krachtsensor omdat die niet geïntegreerd is in de motor.
Middenmotor
Bij een middenmotor zit de motor bij de trapas. Voor de gewichtsverdeling is dat gunstig. Over het algemeen is de E-bike dan wat gemakkelijker te hanteren. Maar de middenmotor is vooral een goede keuze omdat hij niet de nadelen van de voorwielmotor en de achterwielmotor heeft. Nadelen van de voorwielmotor: Fiets stuurt zwaarder, en je hebt een groter sliprisico. Nadeel achterwielmotor: er past geen naafversnelling op, dus ben je aangewezen op een derailleurversnelling. Een middenmotor is bovendien minder storingsgevoelig. Bij een voorwielmotor heb je een aparte rotatiesensor nodig bij de trapas. Zo’n sensor meet of de pedalen draaien. Vervolgens berekent de computer hoeveel ondersteuning de motor moet bieden. Bij de middenmotor is die sensor ingebouwd. Dat scheelt weer een ingewikkeld los onderdeel.
Marktleider Bosch stelt dat de vernieuwde middenmotor efficiënter en dus zuiniger is. En dat zou tot een grotere actieradius moeten leiden. Bosch heeft dat gedaan door een stelsel van tandwielen in te bouwen. Wat de fietser een fijn traptempo vindt, is voor een elektromotor een veel te laag toerental om efficiënt te kunnen werken. Een stelsel van tandwielen zorgt ervoor dat het traptempo wat dichter bij het ideale toerental van de motor komt. Het enige wat je van deze aanpassing ziet, is een opvallend klein voorblad.
Achterwielmotor
Elektrische fietsen met een achterwielmotoren zijn stil. Je kunt remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder dan middenmotoren. Net als bij de voorwielmotor luistert het kiezen van de juiste versnelling bij het wegrijden niet zo nauw. De motor komt je ook in een zware versnelling meteen te hulp.
Maar er zijn ook nadelen. Je zit vaak vast aan het derailleursysteem dat sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Het verwisselen van de achterband is ingewikkeld. En een achterwiel motor heeft een lager rendement dan een middenmotor. Je haalt dus minder kilometers uit je accu.